Steen Skybolt

               
Rozpätie   :   1870/1780 mm                                      Motor     : MVVS 26 GWS                                          Autor  :  Michal Čekan

Dlzka       :    1450 mm                                              Materiál   : Trup klasika - balza - preglejka - smrek, kridla polystyren - balza, SOP, VOP

Hmotnost :    7100 g (s 0,5 l paliva)                                              konstrukcne. Potah Oracover. Ovladane SOP, VOP, Kr, motor, zhavenie .

Aj ked je hmotnost o nieco vyssia ako by bolo vhodne, model lieta super. Nie je to ziaden premotorovany special. Zvlada zakladnu akrobaciu, ma dobry rozsah rychlosti. Prelet vo vyske oci je pekne realisticky. 

 

Tornádo

 

         
Rozpätie   :   1450 mm                                      Motor     : MVVS 10     Podľa plánu p. Plačeka   Autor  :  Michal Čekan

Dlzka       :    1200 mm                                     Materiál   : Trup klasika - balza - preglejka - smrek, kridla polystyren - balza, SOP, VOP

Hmotnost :    4500 g                                              konstrukcne. Potah Oracover. Ovladane SOP, VOP, Kr, motor .

"Vďačný" model na základnú akrobciu, ale aj pohodové polietanie. V pohode vzlietne z neupraveného terénu a vo vzduchu si nechá so sebou robiť čokoľvek. Má mixovené klapky a výškovkou a na pristátie  je neskutočne pomaly. Teraz som mu nainštaloval MVVS 15, bude to "delo", len čo počasie dovolí

 

  

Danny

Rozpätie   :   1400 mm                                      Motor     : MVVS 3,5    Stavebnica SVOR       Autor  :  Filip Čekan

Dlzka       :    1150 mm                                     Materiál   : Model klasickej stavby - balza, preglejka. 

Hmotnost :    1700 g                                                               Potah Oracover. Ovladane SOP, VOP, Kr, motor .

Absolutne pohodový školský model. Pôvodne bol model bez krídelok, tie boli doplnené dodatočne. Je super stabilný, nezáludný s výbornými letovými vlastnosťami. Dajú sa s ním zaletieť aj niektoré akrobatické prvky, len na chrbte sa mu veľmi nechce. Šikovnejší pilot s ním zaletí ako s "učkom" na 15 metrových lankách. Proti miernemu vetru sa dá pekne zastaviť. Najkrajšie sú však lety v zime na snehu s lyžami. 

 

 

Super Air

Rozpätie   :   1400 mm                                     Motor       : MDS 6,5    Stavebnica  Pelikán           Autor  :  Filip Čekan

Dlzka       :    1200 mm                                     Materiál   : Model klasickej stavby - balza, preglejka. Po oprave sú krídla polystyren-balza.  

Hmotnost :    2450 g                                                               Potah Oracover. Ovladane SOP, VOP, Kr, motor .

Novo postavený model zo stavebnice odlietal 17 štartov, kým ho Filip v Očovej 2004 nezrušil. Krídla komplet, trup po centroplán. Dva týžde trvala oprava - trup opravený, krídla nové, polystyrén-balza. Model dostal menšie rozpätie, súmerný profil. Oproti originálu klesla hmotnosť o 400 g. Kovové tiahlia boli vymenené za lanovody. Nové vypočítané ťažisko vyšlo na 60 mm (pôvodné bolo 100 - jedna z možných príčin nehody), a zo Super aira sa zrazu stalo SUPER ÉRO. Až teraz lieta ako akrobat. S pôvodným lietadlom má spoločný len chvost. Letové vlastnosti  sú o 100 % lepšie. Parádne sú premety (ťahané aj tlačené) po celéééj oblohe. Jediným záporom úprav sú horšie(?) štarty. Doslava ho treba výškovkou odtrhnúť zo zeme, ale potom je už fajn. 

 

NAB

Rozpätie   :   2750 mm                                      Motor     : Quadra 35    Vlastná konštrukcia                                       Autor  :  Michal Čekan

Dlzka       :    2200 mm                                     Materiál   : Model klasickej stavby - balza, preglejka. 

Hmotnost :    10500 g                                                         Potah Upraca. Ovladane SOP, VOP, Kr, motor .

Model NAB nie je maketa ani polomaketa, Je to vlastná konštrukcia a vznikol len ako "potreba" uniknúť šablonám a dnes rozšíreným stavebniciam. Je klasickej stavby s použitím bežných materiálov - obyčajná preglejka, smrekové lišty z predajne Farby - Laky, bežné farby apod. Model lieta celkom realisticky, aj čo sa týka výkonu motora. Nemá nejaký prebytok výkonu - asi ako lietadlá pred sto rokmi. Po (trochu oprávnenej) kritike, že lieta stále natiahnutý, som zväčšil uhol nábehu krídel a hneď je to iné. Zlepšili sa letové vlastnosti a stúpanie. Let je pomalý, realistický, je kopec času na reakcie. Na stretnutí v Jasenove si s ním zalietal aj kamarát Vlado Slavkovský , ktorý väčšinou lieta a malými elektroletmi. A v pohode to zvládol.  (Viac informácii si môžete pozrieť aj tu. )

 

 

Holiday

Rozpätie   :   1200 mm                                    Motor      : Enya 1.62ccm    Vlastná konštrukcia                                       Autor  :  Michal Čekan

Dlzka       :    870 mm                                     Materiál   : Model klasickej stavby - balza, preglejka. 

Hmotnost :    900 g                                         Potah      : Oracover             Ovladane SOP,  Kr, motor .

Model Holiday vznikol len tak - v prestávkach počas čakania na vytvrdnutie epoxidu :-)  V tejto dobe totiž staviam polomaketu Cesny 150 o rozpätí 283 cm. A aby som sa nenudil pri tom, ako som niečo zalepil epoxidom a čakal na vytvrdnutie, lepil som len tak zo zbytkov balzy malý model.     A to aj preto, že som v šuflíku objavil roky zabudnutý a nepoužitý motor Enya 1,62 ccm.  Bočnice trupu sú z trvdej balzy 3 mm. Motorová a druhá prepážka (na ktorej je upevnený podvozok) sú z preglejky 3 mm. Ďalšie prepážky sú z balzy 3 mm. Zhora a z dola je potom trup uzavretý balzou 2 mm. Tak vznikol vcelku ľahký a dosť pevný trup.  Krídla sú klasickej konštrukcie s torznou skriňou z balzy 2 mm. Rebrá sú páskované a profil je Clark Y. SOP a VOP sú z balzy 3 mm. Celý model je potiahnutý Oracoverom, len okná sú "zasklené" samolepiacou tapetou. Pohon obstaráva už pomenutá Enya, ktorá má dostatok výkonu pre tak ľahký model. Na vodorovný let stačí "slabá" polovica plynu. Na ovládanie sú použité serva HS101 - krídelka a VOP, a HS81 na motor. Prijímač je REX4, accu mikrotužky NIMh 750 mAh. Model som začal stavať 10.11.2005 a včera - 17.11.2005 som ho zalietal. Lieta celkom v pohode -  má dostatočný rozsah rýchlosti, je pohodový (ako hornoplošník), ale zvládne aj premet (aj tlačený) výkrut, let na chrbte. Len figury so smerovkou nevie - nemá ju totiž ovládanú. Na lietanie stačí futbalové ihrisko.   A ešte poznámka k názvu  -  model sa v pohode zmestí na prietor pod zadné sklo auta a tak bude asi spoločníkom na dovolenkách a nahradí tak moj asi 13 ročný elektrolet, ktorý sa vozil so mnou doteraz. 

 

 

 

Cessna 150

 

 

 

Rozpätie   :   2830 mm                                    Motor      : ZDZ60             Zväčšený plán od p. Fary                                 Autor  :  Michal Čekan

Dlzka       :   2200 mm                                     Materiál   : Model klasickej stavby - balza, preglejka, polystyren

Hmotnost :    13000 g                                      Potah      : Modelspan             Ovladane     SOP,  VOP, Kr, motor, klapky.

Tak som sa konečne dostal webu a dopĺňam zbierku modelov.  Cessna 150 je postavená podľa zväčšeného plánu J. Fary. Krídla a chvostové plochy sú plystyrenové,  s balzovým poťahom 2 mm. Trup je Klasickej stavby - preglejka a balza. Poťah celého modelu je stredný Modelspan. Motor "fungovka" ZDZ60 s výfukom urobeným na mieru. Na ovládenie sú použité : SOP, Klapky, krídelka, predné koleso  - celkom 6x C5077, VOP - HS805, motor HS422. Prijímač je Futaba FP-R138DF. Napájanie je dvojité - RX - 5článok GP2700 mAh, silová časť(servá) 5článok NiCD 1700mAh, cez rozvodnú dosku, aby sa vylúčili vysoké prúdy v prijímači. Servá klapiek sú napájané cez decelerátor od Víta Klabačku, čo zabezpečuje ich pomalé realistické vysúvanie vo dvoch   polohách : 30/60 stupňov. 

Prvý let  10.6.2007 skončil po 5 sekundách vylomením prednej nohy. Musím priznať, že ma prekvapil veľmi veľký vztlak klapiek v prvej polohe. Pri rozbiehaní sa model zdvihol na pádovke a ja som so strachu ubral plyn s úmyslom dostať ho hneď na zem. To však viedlo k prepadnutiu modelu a k už spomínanej zlomenine. Moja chyba !!!  Po 2 týždňoch bol opäť na dráhe pripravený na štart, avšak teraz už bez klapiek. Stačí väčia polovica plynu a Cessna sa nádherne rozbieha za vrtuľou a po jemnom  pritiahnutí nádherne stúpa. Let je super - kľudný a realistický. Na vodorovný let stačí 1/3 plynu. Doposiaľ som odlietal asi 35 štartov a na plný plyn som tuším ešte neletel :-) No a pristátie - to je paráda! (Ak sa podarí). Po druhej zátačke vysuniem klapky na 30 stupňov. Trvá to asi 5 sek. a je to poznať. Model spomalí. Odletím 3. a 4. vysuniem klapky na 60 stupňov, Cessna zdvihne nos a nádherne  dosadne. A je to :-)      

 

 

  <